Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, July 12, 2011

Tahi lembu banyak besar duduk itu kepala

Saya tersenyum sorang tetapi saya bukannya gila. Setakat ni saya masih tidak gila. Syukur. Saya tersenyum apabila melihat gelagat beberapa pihak yang saya katogerikan hidup sebagai kaduk dapat micropong atau tahi ayam atas dulang emas.
Inikah manusia? Saya teringat lirik lagu Datuk Sharifah Aini yang meginsafkan saya. Manusia ini bila kita lebih sedikit mulalah didengki (bukan semua yea). Saya hairan benar, sepatutnya bila seseorang lebih kita berusahalah lebih keras (kalau kita nak jugak. Tapi kalau kita tak nak, duduk diam jealah, jangan dengki jangan hasad).
Dan ada manusia bila dia sudah lebih dia tak nak orang jadi macam dia. Kalau dia lebih dia tak nak orang jadi lebih macam dia. Saya mengucap pendek...(unsur islam).
Bila orang-orang sebegini duduk di tempat berkuasa, mulalah dia ubah dan cipta banyak peraturan dan undang-undang. Undang-undang dan peraturan-peraturan yang menyukarkan mereka yang lain mencapai taraf mereka... Ya allah (lagi unsur islam...)
Jan: Inikah manusia...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home