Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, May 25, 2011

Surah Al-Ikhlas

Sejarah perhubungan saya dengan tuhan ada turun naiknya. Ini terjadi sebab saya ni jenis manusia yang banyak soal, tak selalu boleh berpatuh dan lembap. Kadang-kadang saya rasa tuhan ignore je saya. Saya pernah beritahu mak tentang hal ini, mak marah. Katanya saya tak nampak apa yang tuhan telah berikan pada saya...
Walaupun begitu, dalam suasana susah payah hidup ini, saya tetap mengaku tuhan maha esa dan tak ada tolok bandingnya dengan perkara dan benda lain. Cuma dalam banyak perkara saya banyak berdiam, dan kadang-kadang letih dan jemu jika saya tak nampak petunjuk...(walau bayang petunjuk?).
Dalam hidup kita ini, sebab kita beragama kita kenalah mengesakan tuhan. Itulah yang saya tiup dalam celahan sanubari saya. Saya tak boleh syirik (sama ada syirik kecil atau besar). Saya tahu saya insan hina dina, selalu jugak saya selamba melanggar-gegar perintah-perintah/suruhan tuhan. Ah...kerdilnya diri...(baca dengan nada orang nak berdialog dalam teater unsur agama, jangan lupa pakai kopiah putih dan baju labuh lepas lutut).
Saya tahu, peperangan dalam diri akan selalu terjadi, berterusan hingga saya mati...


Jan: Hanya satu...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home