Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, March 22, 2011

The Blind Side (2007): Part 2

Cerita `The Blind Side' ini telah diadaptasi daripada buku yang bertajuk ‘The Blind Side: Evolution of a Game’ oleh Michael Lewis. Ia menceritakan kehidupan sebenar bintang ragbi yang bernama Micheal Oher. Namun filem ini bukan filem mengenai permainan bola ragbi atau filem sukan.
Pelakon utamanya ialah Sandra Bullock (saya pernah tengok lakonan beliau dalam Speed, Miss Congeniality part 1 and 2, dan Premonition). Bagi saya pada kebiasaannya lakonan dia amat biasa sahaja, namun dalam filem ini tanggapan saya meleset kerana dia telah menunjukan dia boleh berlakon dengan baik jika ada watak dan cerita yang benar-benar menguji dirinya. Seorang pelakon lagi bernama Quinton Aaron. Saya tak kenal langsung, he he he.
Cerita ini berkisarkan Sandra dan keluarganya yang menolong Michael Oher (Big Mike) seorang lelaki kulit hitam yang tidak ada mak bapak dan tidak berumah. Masa Big Mike kecik, dia juga sering bertukar rumah (rumah penjagaan kanak-kanak terbiar). Emaknya penagih dadah dan bapanya jenis hit and run...


Dapat juga akhirnya...


Dengan pertolongan seorang lelaki Big Mike dapat bersekolah. Big Mike ini jenis slow sikit dalam belajar. Ya lah kan, dia tidak pernah mendapat pendidikan yang sewajarnya sebelum ini. Pada mulanya cikgu-cikgu naik menyampah sebab dia tak bijak (ada ke gitu kan?).
Ada dalam satu ujian yang dia tak jawab pun, dia lukis orang lidi naik kapal di belakang kertas soalan periksa tersebut. He he he.

Macam mana la nak diet kalau begini...he he he


Saya teringat dulu semasa saya darjah satu cikgu tunjuk buku petak-petak saya kepada ayah saya. Cikgu tersebut suruh saya salin ABC tetapi saya lukis gambar perempuan pakai skit kembang, he he he. Kesian ayah saya kan.. Mungkin pada masa tu ayah saya ingat saya ni akan menjadi orang yang tidak berguna di kemudian hari.


Dalam hidup ini kita kena la ada semangat yang kuat...


Kembali kepada cerita, big Mike ini berbadan gemuk dan tidak nampak bergaya. Dia tidak ada baju juga nak bergaya macam kita yang sesekali tersalah gaya. Secara peribadi bila saya lihat dia saya rasa kesian (saya ni memang begitu, cepat rasa kesian...pulak dah).




Sedutan babak dari filem ini...


Cerita bermula sedap bila pada suatu magrib semasa Sandra blok naik kereta bersama familinya terjumpa Big Mike jalan kaki tepi jalan, ketar kesejukan. Bila ditanya nak ke mana Big Mike beritahu konon nak ke gim. Sanda blok tahu Big Mike menipu sebab gim tutup. Dia terus ajak ke rumahnya tido di ruang tamu atas sofanya yang berharga RM38,000. Rosak lee sofa tu, kalau kita, kita sayang...




Tak sangka dia boleh bawa watak Leigh Anne Tuohy dengan berkesan...


Sebenarnya anak-anak Sandra blok yang comel tu sesekolah dengan Big Mike. Sandra blok ada anak lelaki kecil dan anak dara sekelas dengan Big Mike. Orang putih gitulah pattern beranak dia. Dia beranak seorang, dan ada satu anak kecil bila anak sulung dah besar.



Big Mike duduklah di rumah tersebut, lama kelamaan Sandra beri bilik... Dia terharu sangat dapat bilik sebab sebelum ni dia tak ada katil pun. Kemudiannya lama-lama Sandra ambik dia jadi keluarganya yang sah. Bila dah ada kasih sayang dan orang cara dia makin bersemangat dan berlakulah penigkatan dalam pelajaran. Bila diri terbuang terabai?...(baca dengan nada sedih tetapi mengada...)



Big Mike diajar main ragbi. Mula-mula Big Mike tak reti main, harap badan je besar kata jurulatihnya hampa. Tapi bila Sandra Bullock bagi semangat. Akhirnya Big Mike jadi hebat sampai banyak sekolah-sekolah nak ambik dia jadi player. Kira dapat biasiswa lagi.



Saya tak naklah cerita sampai habis sebab blog ini fokusnya kepada kelaraan bukannya nak preview filem. Namun saya syorkan sangat pembaca lihat cerita ini kerana banyak moralnya, antaranya yang saya dapat kutip:



1. Bila nak kahwin, pilihlah lelaki yang kaya dan suka ikut kata kita. Kalau kita lelaki, pilihlah perempuan yang berwawasan dan cerdik. Jangan bila anak jatuh luka, talipon kita di pejabat suruh antar klinik. Macamlah dia tak ada kaki tangan nak ikhtiar.



2. Gunalah meja makan yang kita beli. Makanlah sekeluarga di meja makan, jangan masing-masing bawa makanan, duduk terlonggok makan depan tv.



3. Belilah kereta yang ada air bag.



4. Jadilah seorang pendidik yang sabar, kita kena paling sayang pada student yang paling lembab (iman Ghazali kata) jangan asyik nak marah jea.



5. Perempuan yang seksi, segala kerja menjadi senang, cepat, mudah dan licin.



6. Bersihkan bilik air anda...



7. Kadang-kadang kita tak tahu kita ni apa kelebihannya, sehinggalah orang lain yang nampak.


Cerita ini moralnya tinggi. Cerita mengenai kekeluargaan dan kasih sayang yang tidak dibatasi warna kulit, warna rambut dan pertalian darah. Sesuai sangat ditontong untuk seisi keluarga. Namun cerita sebegini jarang sangat masyarakat kita nak tengok...tak ada bom meletup, tajk ada tampar menampar, cubit mencubit. Kah kah kah.


Jan: Cerita ni ada lucu dan sedih, teradun seperti hidupku ini...(nak jugak...)

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home