Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, January 7, 2011

Hari tanpa beg plastik

Kalau nak beg plasti kena bayar 20 sen satu ” Saya terdengar juruwang tersebut beritahu kepada pelanggang di hadapan saya. Pada masa tersebut saya sedang beratur di kaunter pembayaran di Giant Supermarket Kuantan.


"Ya lah tak kan tak nak sebab barang-barang yang dibeli ni nak bawa dengan apa? Nanti berteraburlah jawapnya". Kata hati saya sambil mata saya tak lepas melihat pusat budak perempuan di hadapan saya. "Comel jugak budak ni kata saya dalam hati". Saya lihat pusatnya jenis dalam. Orang tua kata kalau pusat jenis dalam akan kawin dengan orang jauh. Kalau pusat tak dalam mana, maknanya kawin dengan orang dekat je.


Saya lihat muka pak wenya, huh! Macam papan tebar roti.


Kembali ke tajuk posting. Kementerian perdagangan dalam negeri, Koperasi dan Kepenggunaan memang menolong hasrat kerajaan dalam memelihara alam sekitar. Mereka juga nak asuh kita supaya hidup dengan lestari. Maka setiap sabtu kita kena bayar beg plastik kita. Begitulah apa yang diwar-warkan. Tapi kena ke gaya/caranya? makna kalau kena bayar kita terus tak nak guna beg plastik?
Kalau kita tak sahut kempen ini, duit tersebut masuk ke mana yea? He he he.
Saya lihat semua pelanggang yang beratur tak bawa pula beg kitar semula mereka. Saya berpendapat pasaraya yang terlibat boleh usahakan menyediakan beg kitar semula ni. Jangan asyik nak untung jea, kebajikan?

Jan: hari tanpa pusat?

2 comments:

madier said...

..hehe..kat Msia pun kena byr beg plastik ke Mang?ke hari Sabtu jer?kat sini pun kena byr...1p or 2p satu plastik,tiap kali nak shopping kena bwk plastik dr umah ler..kalau kat supermarket besar tu, kena beli ler, mahal ler skit,tapi skali jerlah beli,kalau beg tu rosak dia ganti jer..takyah byr lg...kat tesco sini,kalau bwk beg plastik sendiri, siap dia bg point ler utk yg ada club card dia...nanti ckp bln leh tebus..hehehe...blh guna pakai kat msia ke konsep ni?hehehe

Jankaulu said...

hari sabtu jea kena byr 20 sen kat giant...tapi nampaknya tak praktikal sebab tak ada yg bawak beg dari rumah.

konsep tu ok, M'sia baru pada tahap pertama nak tanam sikap ni.he he he.

kena ada la plastik dalam kereta, buat sedia...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home