Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 3, 2010

Amran, bawaklah aku lari...


Azizah: Amran... aku sangka kita tak dapat berjumpa lagi. (sambil lihat kiri kanan takut-takut ayahnya yang garang datang iaitu Orang Kaya Marzuki...)

Amran: Begitu juga aku Azizah...(tertunduk pasrah, berduka hati)

Azizah: Lebih baik aku mati daripada menanggung seksa begini.(sambil merenung tepat ke mata Amran)

Amran: Jikalau kau ingin mati aku juga tak ingin hidup Azizah. Tapi lebih baik kita bersabar, tuhan akan menolong kepada orang yang bersabar.

Azizah: Nampaknya tak guna kita bersabar lagi amran, aku cintakan kau, bawaklah aku lari Amran. (seolah-olah nak menangis penuh meraih siimpati)

Amran: Tak boleh Azizahh... (sambil tunduk memandang ke arah lain)


Dialog filiem ini daripada filem Penareh Becha (1955), filem arahan pertama Tan Sri P Ramlee. Ramai orang tidak gemar melihat filem-filem Tan Sri P Ramlee masa dia kurus. Namun sebagai sebuah filem ia sarat dengan persoalan...
Biasanya yang bawak lari anak dara orang ni kita gelar pemuda yang jahat, tetapi tak semestinya kan. Ada juga pemudi yang rela, malah mencadangkan kaedah kahwin lari ini. He he he.
Jan: Zaman sekarang ada ke perempuan yang rela ikut lelaki yang miskin pakai baju compang camping?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home