Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, September 17, 2010

Dua S


Sama ala merah bajunya...

Dua S yang mempunyai impak besar dalam bidang seni suara negara telah `berdamai'. Saya rasa terharu dengan keterbukaan yang mereka punyai.
Generasi baru mungkin tidak berapa mengenali atau mengetahui kehebatan Datok Sharifah Aini pada zaman kegemilangannya. Mereka lebih mengenali Datuk Siti Nurhaliza. Sehingga kini Datuk Siti Nurhaliza masih unggul dan berada teratas dari segi penampilan dan popularitinya. Walaupun tidak `sehot' dulu, beliau tetap merupakan nama besar dalam industri seni suara Malaysia. Kemunculannya sentiasa dinantikan oleh peminatnya.
Saya bukanlah peminat Datuk siti Nurhaliza namun saya tidak nafikan pencapaian dan keunggulan beliau. Kelebihan beliau yang sentiasa sopan dan santun membuktikan dengan cara berserdahana beliau boleh meraih popular dan bertahan popular.

Saya mengenali Datuk Siti Nurhaliza melalui Wan Zain iaitu housemate saya semasa bekerja di Kolej Shahputra. Siang malam dia mainkan lagu yang ada lirik `Percayalah...percayalah...'. saya dengar sahaja sebab Wan Zain memasangnya dengan kuat. Walaupun dia bukanlah selalu ada di rumah tetapi bila balik dari kerja tak ada lagu lain yang di pasang kecuali lagu tersebut...
Datuk Siti Nurhaliza mulai menjadi perhatian saya apabila Datok Sharifah Aini disabitkan dengan kes email fitnah terhadap beliau. Pada masa tersebut, saya tidak mengeluarkan apa-apa pendapat selain daripada berdoa agar kemelut itu selesai dan tidak merugikan sesiapa... Kalau Kak Pah masuk jel tentu ramai peminat akan hantar shampoo rambut, he he he.

Setelah kes tersebut tidak dibicarakan, dapat saya rasai itulah mungkin jalan penyelesaian terbaik. Namun terfikir jugak saya dunia seni hiburan ini tidak luas mana, suatu hari mereka akan terserempak juga. Malah kawan saya di Kuala Lumpur pernah memberitahu ada majlis yang Datuk Siti dan Datok Sharifah hadiri sebagai tetapi. Entah kan betul entahkan tidak, entahkan nak menyedapkan hati saya sahaja. Setelah enam tahun kemudian, akhirnya dapat juga saya melihat mereka bergambar bersama.
Sama biru...
Memang betul apa yang kawan saya beritahu. Ada di majlis yang mana ada Datok Sharifah Aini dan Datuk K berjumpa dan bersapaan. Mereka kelihatan biasa sahaja.

Saya tidak kisah kalau penyanyi lain bergaduh dengan penyanyi lain. Mereka nak bertumbuk atau bertolak kat kolam renang dan sebagainya, namun kes dua S ini tentulah sesuatu yang besar kerana mereka merupakan penyanyi Malaysia yang mempunyai nama besar...

Jan: Bila mereka nak berduet?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home