Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, August 10, 2010

Perang paling hebat...

Saya berpendapat, peperangan besar bermula dalam diri kita ketika kita ke pasar ramadhan. Pada masa ini kalau boleh kita ingin membeli serba maknika, nak membeli berbagai jenis makanan dan minuman. Nampak kuih seksi merah menyala terus teliur. Saya mengaku saya pernah melalui zaman-zaman bila ke pasar ramadhan saya beli banyak lauk dan berjenis minuman.
Namun Ramadhan yang lalu alhamdulilah saya berjaya mengatasinya. Saya berbuka dengan ala kadar sahaja. Entah dari mana datangnya kekuatan untuk saya lawan nafsu makan...(mungkin kerana patah hati kot? he he he). Pernah saya makan nasi dengan ikan goreng sahaja. Saya kenyang seperti biasa...
Ada kawan kata saya kedekut tetapi bagi saya, saya mahu melihatnya daripada deminsi lain...
Berpuasa memang lapar dan memenatkan. Seharian bekerja dan bergerak tanpa makanan membuatkan kita rasa letih dan mengantuk. Rasa tersebut adalah akibat kita kelaparan. Namun kita teruskan juga kerja seharian dan fokus kepada tanggungjawab yang diberikan oleh majikan.
Unsur lapar ini penting dalam berpuasa. Sebab itulah puasa adalah menahan diri daripada makan dan minum (dan perkara yang membatalkannya). Namun dalam lapar dan penatlah otak kita terfikir bagaimana ya orang yang tak ada makanan dan minuman? Ada yang lebih dasyat hadapi kebuluran, kurus kering tinggal tulang. Payu dara pun kecut je. Kalau otak kita tidak berfikir nasib orang berlapar tetapi tiap hari asyik berfikir berbuka nanti nak makan apa? Kita nilai sendirilah kita ini manusia jenis mana...?

Sekadar hiasan...

Seharian kita berlawan (bersabar), sehinggalah kemuncak peperangan tersebut kita benar-benar diuji. Diuji ketika kita menghadap juadah berbuka puasa (dengan limpahan makanan yang tak payah nak katalah..., pembasuh mulut dah pelbagai jenis, pembasuh perut?) Kalau boleh kita nak makan semua kan? Kita bagai setahun tak makan nasi... Bolehkah kita makan semua? Ketika berbuka puasalah ujian yang penting (mungkin final exam?). Kita boleh lihat siapa diri kita yang sebenar ( Tuhan apatah lagi...)

Dulu semasa perang Badar (perang pertama berskala besar, sebelum tu dah ada perang kecil-kecilan) sahabat nabi ada bertanya "Inikah perang kita yang paling besar dan hebat?"

Lalu Rasulullah SAW menjawab" Belum, Perang Badar bukanlah perang terberat.. perang terberat adalah perang melawan hawa nafsu.."

Jan: Selamat berperang dan semoga berjaya (ucapan dan harapan istimewa untuk pengunjung blog jankaulu.blogspot.com).

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home