Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, August 17, 2010

Pajeri nanas dan Maya Karim.

Pagi semalam saya bawak kereta dengan lajunya (60km sejam). Saya jarang bawak kereta laju sebab jenis penakut. Tetapi kali ini saya terpaksa bawak laju sebab saya dah terlewat nak ambil mak saya, saya dah berjanji akan ke Tunas Manja dengan mak, lepas tu kembali semula ke kampus sebab ada kuliah.
Saya kena bawak laju sebab selepas ini pukul 11 saya ada kelas. Saya ke Tunas Manja tetapi tak ada nenas. Ada nenas jenis nenas Madu sahaja. Sekali lagi saya memecut dengan lajunya berbanding semasa saya mahu ke Tunas Manja (65km sejam). Saya harus ke pasar. Sampai di pasar saya dan emak hampa bila penjual beritahu nenas dah habis. Mak saya beli kelapa santan sahaja di pasar tersebut.
Memang malam sebelumnya saya ada termimpi makan pajeri nenas dengan Maya Karim. Dan memang petangnya saya berangan Maya Karim datang Muadzam berbuka puasa dengan saya. Saya ada beritahu hal ini kepada kawan baik saya dan dia kata `Mung ni tahap kena kawin dah man'.
Saya tak faham apa kaitan pajeri nenas tu dengan saya kena kahwin?. Tapi tak apalah, lain orang lain cara pemikirannya. Yang penting saya gembira sebab mak saya sudi buat pajeri nanas tersebut. Pajeri nanas ni payah nak buat sebab kena sabar. Pertamanya kena kupas buang mata buah nenas dengan teliti dan nenas tersebut kena rebus dulu buang airnya. Dan bila masak hari ni, biasanya esok, lusa dan selamanya baru sedap dan enak...
Akhirnya saya ke kedai runcik ala mamak, barulah ada nenas tapi jenis nenas yang diimpot, bukan nenas kita. Mak saya terus beli sebab kesiankan saya takut kempunan.
Jan: Akhirnya dapat juga makan pajeri nenas...mak buat.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home