Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, July 27, 2010

Chloe...


She invited Chloe into her life, her home and her marriage. Big mistake!

Ada manusia sangat manipulatif dalam berkata-kata. Bila kita dengar je jadi cair. Dia macam pakar, tambah pula dengan mimik muka yang menjadi. Janji nak berikan Tupperware la, patung teddy bear yang besar la, nak mati di tapak tangan la...tapi hampeeh di akhir cerita. Tidak kiralah lelaki, perempuan atau `inbetwing' akan terpedaya. Tengok saja Aishah dalam lagu Janji Manismu. Lepas dilambung angan-angan, last-last tergolek sepi... tetapi ingat janji kita dituntut di akhirat...(unsur agama sempena nesfu).
Hujung minggu lalu saya pergi tengok wayang, suatu perkara yang semakin jarang saya buat. Sampai kat panggung East Kost pada pukul 10 malam lebih. Saya dapati hanya ada remaja sahaja. Remaja kita yang ala amerika, saya tak rasa malu sebab saya bukannya nampak tua sangat. Tetapi saya terus masuk toilet untuk betulkan rambut (maksud saya saya kacau rambut biar nampak tak bersikat). Saya basahkan dengan air paip dan saya juga baiki seluar baju saya biar nampak muda dan rugged sikit ala remaja kota.
Saya keluar toilet dan kembali ke papan cerita. Ah! banyaknya cerita akseng (action), Ombak 3 pun ada. Nak tengok cerita apa ya? Akhirnya cerita Chole dipilih. Bila masuk panggung saya dapati hanya ada beberapa kerat sahaja yang tengok cerita ni, mereka bukan budak remaja sangat... Ya, cerita ini heavy duty sikit tema dan persoalannya tetapi saya tabik spoon (spring pun boleh) sebab digarap dengan bijak.
Cerita ini bergerak perlahan dan penuh dialog (ciri tema berat). Pelakonnya pun pelakon ala berat iaitu `Julienne Moore'. Sebenarnya saya pilih cerita ni sebab ada dialah. Dia tak cantik sangat banding dengan Demi Moore. Tapi lakunannya dah teruji berkesan. Saya ada lihat dia dalam Hannibal, The Shipping News, dan The Forgotten'. Lakonannya saya beri 4.5 bintang di belakang Jodie Foster (4.89) dan Merly Streep (4.95). Erra Fazira saya tak beri bintang, dia hutang 1 bintang dengan saya berdasarkan lakonannya yang tak berkesan dalam filem `Hingga Hujung Nyawa'.

Krisis pertengahan umur (tak percaya suami tak gatal)
Kita kembali kepada Chole... sebab posting ni bukan pasal Sukiman ia pasal Chole. Tak puas mata memandang dia, kereta laju jadi perlahang. Begitulah saya diskribekan fizikal Chole, putih, gebu dan compact. Dan di bandar yang standard Amerika senanglah dia cari `makan'. Dan makanannya bukan sembarangan orang...he he he.
Dan Chole ini pandai berkata-kata dan bijak. Susunan ayatnya buat pendengar cair. Dan banyak ayat-ayat yang ghairah dituturkannya...(maka tak elok ditonton budak tadika).

Chloe kupu-kupu malam yang malang...
Di akhir pada ceritanya, saya kesiankan nasib Chole. Mungkin ada penonton akan kata, " Padang muka sebab `main' dengan laki bini orang!". Atau "Tu la macam tak ada kerja lain nak buat ke, jadi promoter ke? Tapi aneh otak saya kesiankan Chole yang menagih kasih dan sayang... Adakah otak saya yang tak betul atau otak orang di sekeliling saya?. Saya harap otak orang...he he he.

Moral dan pengajaran cerita Chole:
1. Berhati-hati dengan makhluk berkaki dua (manusia)
2. Awas jangan senang-senang je ajak orang ke rumah kita (walaupun jiran?)
3. Jangan baca sms suami
4. Bila asyik bekerja 24 jam, anak-anak terabai
5. Guna banyak dinding kaca kat rumah amat bahaya

Jan: hidupku selalu bertema berat...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home