Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 14, 2009

Perihal grill rumah: Dia over...huh!

Saya rasa geram pulak (geram jenis menyampah). Saya ni kalau orang melampau sangat terus saya tak selesa. Ceritanya begini...saya nak buat grill rumah. Saya tak jumpa pembuat grill tersebut tetapi saya kol sahaja dia. Saya ambik no handphonenya daripada kertas iklan yang diletakan di dinding rumah saya...
Mulanya dia ok saja, dia layan saya bagai menatang prepaid yang penuh, tetapi bila saya mula beritahu yang saya nak yang murah dan simple je, nada dia dah mula kendur. Dan dia siap burukan grill rumah yang murah pulak. Katanya berkarat, tak tahan lama dan hodoh (terasa saya...sebab memang saya nak beli yang murah je, he he he).
Cara dia beritahu tulah yang buat saya patah stim... Sebenarnya dengan bahasa yang indah dabn sedikit berlapik boleh kita beritahu dengan jujur kepada pelanggang kita yang kalau buat yang biasa tak tahan lama...tetapi dengan pemilihan ayat dan nada kesombongan tulah yang buat saya meeeeluat. Saya ni kalau boleh nak lah tolong sama bangsa. Tapi begini rupanya perangai dan sikap bangsaku ya?, oh...sayu, sendu...! Jangan kenang daku dalam doamu!
Ya lah nama lagi besi pastilah berkarat kan?, Kalau nasi basi dan kalau kayu reput. Dan tak payahlah beritahu yang golongan beli yang murah tu kedekut. Saya rasa memang ada orang yang beli yang biasa-biasa je sebab bugjet tak berapa ada janganlah lebelkan semuanya kedekut. Sekadar nak buat keselamatan je, biarlah dia buat yang terbaik dengan kemampuan dia kan. Kan?
Pas tu bila saya kata nantilah saya fikirkan dulu dia beria-ia pulak dah nak suruh saya buat yang murah. Tadi galak kutuk penghuni yang buat grill murah!. Saya dah naik menyampah dan saya beritahu kononnya tak apalah saya fikir dulu (sebenarnya dalam hati, jiwa raga dah buat keputusan `Tak Nak').
Dan kini dia talipon dan sms saya tiap hari (pulak dah). Nak dijadikan cerita saya katakan yang kakak saya dah uruskan hal grill rumah. Saya deletekan no handphonenya. Jadi penipu pulak saya, padam muka dia, huh!
Hajat hati saya nak buat yang simple je tapi wrought iron, tak ada bunga-bunga atau ukiran yang melampau sebab rumah saya bukannya macam istana, huh!.
Jan: Dia (orang berniaga) sepatutnya kenalah tahu jaga hati pelanggang... terutama pelanggang yang tak ada banyak duit macam saya ni...

2 comments:

wawadave said...

faced the same thing.. almost always dgn org sebangsa. Wonder, knp, diorg ni taknak pelanggan ke? ada gak yg ok.. tpi.. org2 yg ok ni, mmg kita consider as intan terpilih kot..sigh....

Jankaulu said...

kot-kot nilah true colour orang kita, tapi tulah my experience and experiment adanya, he he he.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home