Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, August 19, 2009

Ku Ingin Bahagia - Rina Rahman

Berikanku bahagia
Hidup bebas
Mencari jalan sendiri
Jauhi akan derita

Ku jangan diganggu lagi
Kasihanilah
Ku ingin nikmat bahagia
Menempuh hidup baru

Kata manis sumpahan
Janji akan setia
Curahan ketika kita
Dalam bermesra

Oh itu
Hanyalah godaan
Memujuk hati ini
Oh itu telah pun ku tahu
Diriku telah terpedaya


Kepada generasi baru lagu ini mungkin asing bagi mereka. Bagi saya ianya membawa saya kepada zaman persekolahan rendah (1970an). Dulu saya akrab dengan radio. Bila saya dah bertambah dewasa saya lebih akrab dengan TV dan kemudiannya terkini DVD player dan peti sejuk. Tak ada masa nak tengok TV.
Lagu ni lagu nyanyian Rina Rahman, saya katogerikan antara lagu evergreen sepanjang zaman. Saya tak ada Cdnya, saya selalu dengar di radio atau di supermaket. Dulu masa sekolah rendah dengar je dan rasa sedap, tak lebih daripada itu. Liriknya pun saya tak dalami. Tetapi melalui masa setiap yang terlintas di mata, terbayu ditelinga, terasa dilidah, saya huraikannya cari makna.
Tapi subjek lagu ini tak sukar nak dihuraikan. Lirik lagu dudu-dulu mudah tak sesukar sekarang. Mungkin subjek ceritanya dah payah maka baik tulis lirik yang mudah (terus telus dari hati). Subjek patah hati payah kita nak perkatakan. Jika dipilih lirik yang berat, takut tak `sampai' lagu tersebut di hati pendengar.

Pada pendapat saya suaranya biasa-biasa sahaja tetapi penghayatannya bagus. Ada seolah kesedihan dalam nada suara yang seakan `nak tak nak' je alunan menyanyinya. Dia sebagai mangsa cinta dia dah mulai bosan dan berfikir lebih baik dia hidup bahagia tanpa cinta, dia nak bebas. Dia nak bina hidup baru setelah dia sedar diri dia ditipu... dia rasa sedih dirinya telah terpedaya.

Dia tak nak sangat kekasihnya mengangguinya lagi, mungkin dia dah beri banyak peluang dan hatinya benar-benar patah. Allahualam...

Katanya Rina Rahman terus berhenti menyanyi bila dia berumahtangga, sampai sekarang dia tak buat `comeback'. Entahlah mungkin dia dah selesa dengan kehidupannya sekarang. Kalau dia nak buat `comeback' dalam dunia seni suara ni, saya nak sumbangkan sebuah lagu yang saya kompose sendiri lirik dan iramanya. Tajuknya ``Kau Puaka...''
Jan: Layannnn...

2 comments:

Cik Qielah said...

saya tersangat suka akan lagu ini!!
the best wokk!! ^_^

Anonymous said...

lagu ni saduran lagu jepun asal oleh penyanyi momo sekejap je dia nyanyi dr 1972-1980 kalu x silap

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home