Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, June 22, 2009

Bukan pasal pisang...

Total seluruh jumlah perasaan sedih dan pilu saya, saya wakilkan kepada 5 keping gambar pokok pisang yang saya tanam, yang sedang berbuah lebat.[rujuk `Berbudi pada tanah…' (Sunday, May 3, 2009)]. Ya saya hanya letak 5 keping gambar. Dan di bawahnya tiada penerangan cuma pada bahagian paling bawah saya catatkan:

Jankaulu: Berbudi pada manusia...? (no komen, hehehe)

Tiada penerangan yang saya buat kerana bila saya sedih dan terlalu marah, adakalanya saya diam sahaja... no komen tu maksudnya saya pasrah dan `he he he' tu mewakili kepasrahan saya terhadap peristiwa yang menimpa.

Masih saya ingat lagi pada masa tu saya basah kuyup ditimpa hujang, sepanjang perjalanan hati saya panas membara...namun pelik sebab ada air mengalir di pipi saya bercampur dengan air hujan (macam cerita drama swasta 80an, harap-harap jangan la Julie Dahlan jadi pengarah/produser sebab saya tak seksi. tak ada apa-apa yang tertonjol nak ditonjolkan...)

Kadang-kadang dalam kehidupan kita, kita telah berhati-hati...namun `dikencing' jua... Dalam kita berbudi kita tercedera juga. Kalau hilang duit atau harta saya tak kisah sangat. tapi kalau hati kita rosak, harapan punah? sapa yang mampu membaikinya?

Dalam post tersebut,saya bukan semata-mata mahu menunjukkan saya tanam pisang, jauh sekali nak menyohol saya tanam pisang, saya masih waras...orang lain ada ladang pisang!

Namun saya tau...pasti ada pembaca blog yang faham... antaranya ialah:

Madier said…
Berbudi pada manusia..?jgn harapkan balasan kot...(jgn mgharap org yg kita buat baik tu bls kebaikkan kita)..sebab setiap insan berbuat baik...Allah yg akan balas kebaikkannya....dgn bermcm2 cara yg kita sendiri tak terjangka...insyaallah..

sebab maybe ramai yg tersilap...dgn mengharapkan org yg kita tlg akan tlg kita balik...tak semestinya..mungkin akan ada org lain pulak yg akan tlg kita bila kita perlukan ptlgan...emmmm


Saya baca tulisannya, nasihatnya yang menusuk kalbu saya..., saya salin dengan pen dan tepek di dinding tepi katil saya, saya membacanya sebelum tidur dan membacanya sebaik sahaja bangun daripada tidur, kata-kata yang memberi semangat, memberikan kekuatan.

Saya ada menjawab balik...:

jankaulu said…

yup, insyallah ..cuma saya sedih dan terkilang...

Dia buat saya macam payung...bkn secorek dua hati ini terguris, tapi saya akan tabah...saya akan pandang dunia yang luas, saya akan ingat nasihat tersebut...


Saya jawab dengan ringkas sahaja. Memang saya tidak pernah mengharapkan budi saya di balas.Tidak pernah walaupun sekali, cuma sebagai insan biasa terkilan. Terkilang sebab sikap yang mengguris perasaan perasaan. Tapi tak apa-tak apa. Matahari akan tetap muncul esok, bil kad kredit tetap akan dapat jua hujung bulan ni, he he he. Hidup ada kalanya senang dan ada kalanya susah...

Jan: Saya tak berniat nak menipu tapi memang dalam beberapa post saya, banyak `bahasa' perlambangan digunakan...contohnya seperti di atas lah.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home