Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, March 31, 2009

Perihal belajar memandu...

Kata orang perjalanan yang jauh itu bermula dengan langkah pertama. Saya cuba mahirkan diri dengan memandu kereta setiap hari. Jika tiada kelas malam saya akan gunakan waktu malam untuk belajar memandu. Saya percaya bila lama-lama berlatih akan muncul kemahiran. Rasanya sekarang saya dalam katogeri separa mahir.

Saya bawak slow-slow sahaja sebab kereta saya ni bila tekan break sikit dia terus memberek, bila tekan minyak sikit dia terus laju ke depan. Mungkin kereta ini baru atau mungkin kereta ini ringan kot. Namun saya kena belajar juga dan biasakan diri dengan kereta tersebut.

Kalau berani sedikit saya pergi ke jalan besar. Jalan besar banyak lori, saya kena berhati-hati, mulanya saya takut dan tidak mahu lalu jalan tersebut namun saya rasa suatu hari nanti saya terpaksa juga melaluinya, kenalah berlatih daripada sekarang…

Namun fokus utama saya buat masa ini ialah cuba biasakan diri dengan jalan yang saya mahu ke tempat kerja. Saya cuba juga gunakan fungsi lampu dekat- jauh dan sesekali cuba pasang klas kereng kot-kot hujan nanti bila nak pergi ke tempat kerja. Dan memang ada suatu tempat sangat gelap bila waktu malam kita kena guna lampu pandang jauh. Saya pernah ternampak babi lepak tepi jalan tu semasa saya bawak motor. Muadzam ni babi dah jadi perkara biasa…

Belajar sendiri rupanya susah juga, pernah suatu malam bila saya bawak slow-slow sampai kat gate taman perumahan, jaga di depan tu laung `lampu’ sambil buat isyarat tangan kembang kucup. Oooo…saya terlupa pasang lampu rupanya, bahaya ni…

Malam sebenarnya tak ramai orang, saya beranilah sikit, setakat ni okey sahaja. Saya round dalam kampus belajar parking tetapi tak pernah berjaya. Nanti lama kelamaan mungkin semua orang akan tahu yang bawak kereta slow giler tu siapa…yang parking tak betul tu siapa…he he he

Paling saya takut bila selisih dengan lori atau bas. Dan bila selisih dengan lori dan bas rasa kecut perut sebab kadang-kadang kereta itu bergoyang sikit. Mentang-mentang la dia besar dia bawak laju giler. Ada suatu kejadian tayar saya yang sebelah kiri cecah rumput, tapi terkawal. Bas laju membuatkan kereta saya bergoyangan inul.

Saya ada beritahu Ja hal ini dan dia kata kereta saya ringan. Lantas saya beritahu Ja saya nak letak bata-bata yang saya lapik pasu tu di dalam kereta kat bonet belakang dan tempat letek kaki di tempat duduk belakang biar berat sikit. Ja memandang saya dengan satu pandangan yang saya rasa cadangan saya tu salah atau tidak boleh dilakukan… maka saya senyap sahaja, terus tukar topik lain.

Jankaulu: Dah mula belajar sikit-sikit pasal kereta…

3 comments:

Eja said...

Eh nape nk buh batu bata..kn ari tu cadang nk buh rak kasut...lemari buku....kabinet dapur...dah tukar ker.Ingat x ayat tuh...hehehe

Jankaulu said...

he he he ingat. Masa tu best kan... Tapi hakikatnya kereta ni kecil saja. Nantilah awak naik kereta ni awak tau kecil je tapi comel sikit. Nak letak rak kasut pun tak muat...he he he

my lIfe is like living in the sea, Can't see What is InsidE said...

buat lesen kete kat Muadzam bape kene byar kos sume?

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home