Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, January 15, 2009

Reflection of themselves?

Ramai kawan-kawan mengesorkan saya membeli sebuah kereta yang besar dan bergaya, kereta import. Hanya sedikit kawan yang menasihati saya supaya membeli kereta atas dasar keperluannya.

Sebuah kereta adalah sebuah kenderaan untuk membawa diri kita daripada satu tempat ke satu tempat. Namun saya tahu ramai orang tidak berpandangan seperti saya. Mereka berpendapat kereta akan menggambarkan juga `siapa’ diri kita. Kereta akan melambangkan seperti jumlah kekayaan kita dan berapa banyak duit kita ada? Atau siapa kita? Lebih daripada itu mereka menganggap kereta tersebut adalah reflection of themselves. Sebab itulah mereka sangat mementingkan kereta jenis apa yang mereka pakai. Ada juga benarnya walaupun tidak seratus peratus kan. Entahlah…(tetapi ia juga sepatutnya melambangkan berapa berhati-hatinya dan rasionalnya seseorang itu).

Bercakap pasal kereta, saya hanya mampu memiliki sebuah kereta yang sederhana sahaja. Saya tidak ada banyak wang, banyak lagi benda lain yang saya kena buat kena lakukan. Lagi pung saya bukanlah dalam golongan yang sangat mengambil berat mengenai rupabentuk kereta. Setakat boleh membawa saya ke distinasi dan tak mahal harganya, saya dah tak pa.

Tidak menjadi kesalahan bagi orang lain yang berduit untuk membeli kereta yang besar, cantik dan selesa… yang salahnya membeli kereta yang melebihi daripada kemampuan kewangannya kita.

Tidak juga salah jika kereta melambangkan sedikit sebanyak siapa kita... Namun janganlah melihat seseorang itu daripada jenis kereta yang dia pakai sahaja. Lihat ke dalam diri seseorang itulah yang penting. Betapa seseorang itu berbudi bahasa, jujur, rendah diri, amanah, baik budiman, dermawan, belas kasihan dan lain-lain lagi tidak dapat dicerminkan oleh sebuah kereta kan?

Jankaulu: Susah juga ya nak buat keputusan membeli sebuah kereta, macam keputusan nak beli rumah juga gayanya...(susah kerana nak ukur baju dengan badan sendiri kan).

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home