Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, October 23, 2008

Sikap suka berhutang...

Meja makan jati dan rak perhiasan (tapi bubuh buku), hutang...
Vision beli hutang dengan Kak Na, bayar 10 kali (10 bulan).

Tupperware hutang dengan Hasmah ...

CorningWare, hutang bayar 10 kali (10 bulan) lepas habis Vision (Kak Na).






1. Saya suka berhutang.





2. Ada barang saya berhutang sebab saya memang tak mampu (orang kata jika kita berhutang bermakna kita tak mampu maka tak payahlah beli).





3. Ada barang saya berhutang bukan sebab tak mampu namun kaedahnya begitu. Contoh, beli Vision dan CorningWare dengan Kak Na (tudung labuh), RM29.90 selama 10 bulan!







4. Ada barang bukan kita tak mampu beli cash tapi kita nak guna cash tu untuk perkara lain.







5. Namun ada barang yang kita memang perlu berhutang yang tak dapat dielakkan seperti hutang pelajaran, kereta, rumah, dan tanah (hutang budi? he he he).





6. Rasanya orang biasa macam saya sangat perlu berhutang untuk perkara di atas (no 5).





7. Namun perlukah kita berhutang untuk perkara-perkara lain? He he he.





8. Saya ada banyak hutang yang menghiris seperti `wang plastik'. Saya mengambil masa lebih 3 tahun untuk menyelesaikan masalah ini. Perit juga pada mulanya kerana saya tak mahu berhutang lagi untuk menutup hutang ini.





9. Untuk berhutang kita kena mampu berhutang, maksud saya bukan semua orang layak berhutang. Tanya bank kalu tak percaya...he he he.





10. Sebab tulah sebelum buat hutang tanya diri, mampu tak bayar nanti... Mungkin mampu tapi akan jejas kualiti kehidupan lain?








Jan: Terima kasih kepada manusia yang pernah memberi hutang kepadaku...





3 comments:

Eja said...

kadang2 kena berhutang supaya berharta walau sedikit... nak tggu beli cash ntah bila.. kalau x beli brg, duit tak nmpk jugak..

Jankaulu said...

emm...itu satu pendapat yang menarik...

terima kasih tulus kerana pernah memberi hutang masa saya tengah sesak (terutama hujung bulan, he he he)

Eja said...

awk sahabat sy... susah senang sesama ler rasa n bantu membantu. tp byk gak duit awk sy tlg abiskan..hehehhe

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home