Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, August 25, 2008

Laki saya...

Ni gambar sekadar hiasan je, bukannya gambar masa Dr Sharifah kawin.


Sebenarnya tak sampai pun setengah jam kenal Dr Sharifah (bukan nama sebenar) tu, tapi dia dah all out cerita pasar rumahtangga dia kepada saya, dalam dan luar. Memang saya nak minta diri sebab tak sanggup menadah telinga mendengarnya tapi nampak macam biadap pula kalau saya tiba-tiba minta diri, Dr Hassan (juga bukan nama sebenar) pun ada sebelah kami.





Pertemuan sesingkat tu bermula masa bentang kertas kerja di Sarawak tempoh hari. Sebenarnya memang tak nak ingat lagi cerita tu tapi dah berminggu ia antara cerita yang sering berligar diingatan...





`Awak datang sorang ke? tak bawak orang rumah ke?' lantang dan bertenaga Dr Sharifah menyoal saya masa tea break tu, di hadapan orang ramai, di tengah-tengah bilik, beberapa orang menghala muka menengok saya, menunggu jawapan kot?





`Tak, saya datang sorang kali ni, dia sibuk dengan anak-anak..." Pelan-pelan saya menipu cakap tapi kelompok kami dapat mendengarnya. Geram betul la, ni bukannya dewan kuliah, tak payahlah cakap kuat sangat. Huh! Saya terus menuju ke meja dekat sofa, menyambar karipap dan sandwich 2.





`Jom kita duduk'. Dia mengekori saya dan Dr Hassan, suaranya dah mula perlahan. Mungkin Dr Hassan jugak macam saya, tak dapat mengelak. Tapi sangkaan saya meleset, lepas tu Dr Hassan buat-buat talipon dan angkat kaki meninggalkan kami. Betul ke ada orang call dia? tak bunyi pun tadi? atau sama taktik dengan kawan saya guna bila nak keluar mesyuarat bila dah berjela-jela mesyuarat? (dan ternyata tekaan saya semuanya betul, bila saya kemudiannya jumpa Dr Hassan, dia kata memang benar dia berlakon buat-buat ada orang call).





`Laki saya memang teruk, kesian saya. Serba-serbi tak reti nak buat. Tak pandai buat duit. Simpan dua pun tak, anak-anak dah besar, semua guna duit saya. Nak pergi haji hari tu pun semua guna duit saya...' Kata Dr Sharifah kepada saya dengan muka yang tak puashati. Saya mendengar jelah tak tau nak kata apa sambil makan karipap, emm... enak rasa karipap ni sama jugak dengan karipap di semenanjug....., tapi bila dah ada idea saya nak jawab dia sambung pulak...





`Nama je laki bini tapi saya rasa 7 tahun lebih dah kami tak ada apa-apa hubungan perasaan kecuali tanggungjawab saya sebagai isteri, anak-anak pun dah besar, entahlah apa jadi pada dia semakin nak tua semakin tak guna' selamba dia menambah ketidakbergunaan laki dia.





Tak guna? tak kan laki dia tak berguna langsung...he he he.





`Nilah kalu kawin dengan orang yang tak ada pelajaran, ambil SPM pun tak ke mana, laki saya tu tak ada pelajaran, tak nak dengar cadangan orang. Susah kawin dengan orang tak da pelajaran, tak setaraf.' Prof Madya Dr Sharifah menambah lagi.





Tapi kenapa kini baru sma taraf pelajaran tu nak disebut, baru sedar ke? Soalan-demi persoalan berganti. Saya malaslah nak dengar sorang isteri kutuk suami sendiri, nanti bersubahat. Macam mana saya nak lepaskan diri ya? Tak tahan dah. Nanti dia cerita pulak pasal tidak puas seks, kan parah... Dr Sharifah terus menambah butiran mengenai keburukan lakinya, saya angguk-angguk je tapi antara dengar tak dengar, saya berfikir macam mana nak lepaskan diri...





`Hai Janet!', saya buat lakonan dengan tiba-tiba bangun dari kerusi dan melambai kat sorang perempuan cina muda yang melintas kat pintu besar depan bilik tea brek tu (kesian cina berbaju pink tu terpingga-pinga). Saya cepat-cepat minta diri daripada Dr sharifah tadi, dan kata kawan saya tunggu kat luar...





Huh! lega...






jan: rasanya tak payahlah cerita hal buruk pasangan kita kat orang, nanti ternampak jua perangai buruk kita kan... (perangai suka cerita hal buruk orang...).

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home