Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, August 26, 2008

Saya botak...

Masa ni baru nak pukul gambar sendiri, nak tengok bila kepala botak jadi macam mana...

SEMENJAK daripada kecil lagi, tidak pernah saya botakan kepala. Ada juga terkadang terlintas pada zaman remaja dulu (kini akhir remaja dah, he he he) nak botakan kepala tetapi segan silu pulak atas pelbagai sebab. Namun jika sesuatu tu dah akan terjadi, dia akan terjadi juga. Masa berada di Sarawak, lepas bentang paper...peristiwa tersebut terjadi.

Sebenarnya malam tu hanya mahu temankan kawan yang berhajat botakan kepala. Saya bertanya dia `nak bayar niat ke?' Dia ketawa, saja saje je katanya, for the changes katanya... `Tak ada apa-apa pun niat yang terkabul, he he he,' dia seolah berlawak.

Kat kedai saya perhatikan proses pembotakan tersebut. Kepada saya dia nampak ok je. Dan mula timbul fikiran di kepala `kalu aku botak nampak macam mana ya? Ok tak? (nak jugak...he he he)

Ni kes pukul gambar sendiri, nak cari kot-kot ada parut kat kepala, ternyata masa kecil dulu jinak je...

Saya perhatikan hasil pembotakan tersebut, dia nampak lebih matang dan serius. Bukan apa saya bimbang kalau kelihatan seperti perogol bersiri atau berjadual apabila kepala jadi botak.

Pada kepala kawan saya tu saya lihat ada parut-marut, mungkin agaknya dia ganas masa kecil. Mungkin dia kuat memanjat atau berkelahi, he he he. Saya cuba nak tengok ada tak parut kat kepala saya...tak ada.

Sebenarnya bagi sesetengah orang bukan mudah nak botak kan kepala (mereka ada pandangan sendiri mengenainya). Mereka akan fikir banyak kali. Tapi entahlah saya tak fikir banyak pada masa tersebut, saya terus suruh pekedai cina tu cukur je. Lagi pun rambut akan tumbuh kembali, saya damaikan hati saya... (monolog dalaman).

Botak ni bukan kerana nak popular atau satu protes tetapi saja je nak rasa botak

Selepas botak saya lihat dalam cermin kat kedai tersebut, emm... muka saya bertambah bulat, hidung saya kelihatan bertambah besar, dan hairan betul parut jerawat saya semakin nampak jelas. Besar rupanya kuasa pembotakan itu walaupun pada hakikatnya tiada yang berubah kecuali kebotakkan itu sahaja.

Bila sampai ke tempat kerja kawan-kawan tidak ambil pusing sangat, tidak ada yang terkejut atau beri komen. Cuma ada bertanya sama ada saya `membayar niat'. Tetapi menurut seorang pensyarah psikologi, saya tak sesuai berambut botak. Next time jangan buat katanya...he he he.

Betul kata orang... kalu kita dah handsome buat macam mana pun handsome jugak (he he he prasan!).

Sekarang rambut dah sedikit panjang tetapi masih lagi terlalu pendek. Sebenarnya pembotakan hanya untuk suka suka je, untuk rasa perubahan. Sebenarnya kawan-kawan bukan kisah sangat pasal rambut kita, sekadar bertanya sahaja. Kalau kawan kita `kawan' kita, mereka terima je kita botak atau pakai rambut palsu...he he he.

Jankaulu: Sejak botak ni, rasa comel pulak, (pulak dah, he he he)

2 comments:

Aisy Faris & Aisy Fitri said...

sukiman ,saya rasa awak sesuai dengan gaya ini , lebih matang dan berkarisma ... itu my opinion jer la ... hehhehh

Jankaulu said...

thanks mina...tapi secara purata kata tak sesuai.

anyway saya cuba-cuba je...leni dah panjang sikit.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home