"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, January 19, 2018

Beza manggis dan mesta!

Pokok kecilnya

Daun



Buah




Ramai orang tak tahu beza manggis dengan Mesta, kebanyakan orang tau makan jea...termasuklah saya. He he he. Terima kasih kepada blog animhosman kerana menerangkannya dengan terperinci. Kepada pemakan yang berminat sila layari blog beliau di bawah:



Kehilangan kad pengenalan, kecuaian adalah kos!


Image result for denda hilang ic kali pertama


Seminggu lebih saya risau mengingatkan kehilangan kad pengenalan saya. Sebelum ini saya sudah beberapa kali kehilangan kad pengenalan, dan biasanya saya temuinya semula selepas saya mendapat kad pengenalan baru. He he he.

Namun kali ini saya bimbang didenda dengan jumlah yang banyak sebab kadar denda baru adalah mahal bagi saya (yang tidak ada banyak duit). Saya hubungi Jabatan Pendaftaran Negara. Melalui telefon saya diberitahu kadar denda yang baru  tersebut sudah tak main`puluhan', dia main `ratusan' dan `ribuan'.

Saya hilang kad pengenalan akibat saya tidak letakan semula ke dalam dompet setelah mengeluarkannya.

Saya anggap RM100 adalah besar pada zaman ini. Maksud saya dengan harga barang naik kiri kanan, RM100 itu banyak kesannya.

Tiba-tiba saya jumpa kad pengenalan itu dalam beg lap top saya. Baru saya ingat saya letak di situ. pelik kan?

Saya harap pembaca blog ini berhati-hati kerana kecuaian adalah kos.

Sharifah Aini ‎– Pilihan Sentimental Emas, 1988, 2017.



Pilihan Sentimental Emas


Sharifah Aini ‎– Pilihan Sentimental Emas


Label:
EMI ‎– 5764080, Universal Music Malaysia ‎– 5764080
Format:
CD, Compilation 
Country:
Released:
Genre:



Kak Pah telah menyanyikan lebih dari 700 buah lagu. Jadi Kak Pah mungkin artis yang paling banyak mempunyai album kompilasi (kena buat kajian ni). Dan salah satunya ialah album ini, yang diterbitkan semula pada tahun lepas 2017. Kali pertama diterbitkan pada tahun 1988.

Ini adalah album Kak Pah saya yang terbaru. Saya membelinya di Lazada. Sebelum itu saya mencarinya di Giant Kuantan - tak ada, di Kuantan Perade - tak ada dan di Megamall Kuantan - juga tak ada.

Saya memgetahui kewujudan album reissue melalui sahabat Adnan. Beliau menghantar cover album ini di geruk wasap kami. Dan saya jadi panas punggung. He he he.

Terdapat 12 lagu dalam album ini. Tentulah sukar untuk memilih lagu sentimental dari nyanyian Kak pah kerana bagi saya terlalu banyak lagu-lagu Kak Pah yang boleh dikatogerikan sebagai `pilihan sentimental emas'. Sebabnya mudah, banyak lagu yang sentimental bertaraf emas berlian. Intan.

Saya ingin membuat kupasan ringkas tentang lirik lagu. Kupasan Tracklist 6 lagu terawal:

1. Mengharap Cintamu (5:15)

Lagu ini dari albun `Kasih' yang diterbitkan pada tahun 1987. Dari tajuk lagu kita sudah mengetahui bahawa ia adalah mengenai sebuah hati yang mengharapkan cinta. kapada yang terlibat dengan cinta-cinta, mereka mungkin lebih memahami lirik ini.

Mengharapkan cinta adalah sesuatu yang tidak menyenangkan. berdiri salah duduk pun salah. Ada perasaan hati di mana ada unsur kekecewaan dalam diri akibat mengharapkan buah yang entah gugur entah tidak. He he he.

Dia tahu perasaan mengharap itu seolah tersepit di rimba, kaki dicucuk duri dan atas kepala pula seolah ada timbunan bara. tapi itulah, dia terus mengharap. He he he.


2. Tiada Maaf Bagi Mu (4:27)

Lagu ini adalah antara 10 buah lagu Kak pah yang saya amat minat. Ia seolah kisah hidup seorang sahabat saya. Dalam lagu ni apabila hati sudah hancur ia tidak akan dapat dipulihkan lagi. dan lebih parah lagi dia tidak tahu apakah salah dia...

Dalam lagu ini dia tidak kecewa tetapi apabila kekasihnya datang kembali memohon maaf darnya. Dia tak sudi memandangnya apatah lagi memaafkannya. malah dia menghalau kekasihnya dengan kata-kata "Jangan menyelas kerana cinta bagiku sekali'.

Apabila mendengar lagu ini, saya rasa sedih. saya pernah menangis bila mendengar lagu ini. Saya menitiskan air mata sambil menyumat donat ke mulut disulami air nescafee.


3. Malam (3:10)

Ada beberapa lagu Kak Pah yang bertajukan `malam". Antaranya `Seri Dewi Malam', `Tiga Malam', `Selamat Malam', `Di Malam Persandingan',` Halimunan Malam', `Malam Gelisah', `Tangisan di Malam hari', `Aku dan Malam' `Laguku Malam ini' dan lain-lain.

Mungkin malam merupakan masa yang sesuai untuk jiwa bergelora. manusia mungkin makin sensitif pada malam hari. dalam cerita `it come at night pun segalanya bermula apa bila malam.

Lirik lagu ini mengisahkan perasaan yang dialami apabila menjalang malam. perasaan gelisah itu akibat dari kekasih hatinya yang mati pada tengah malam. sebab itulah antara liriknya dia menuduh malam sebagai `kejam'.

Malam itu dipersonofikasikan sebagai kejam dan membunuh.


2.  Hati Seorang Kawan Baru  (5:15)

Lagu ini pernah dibawa oleh Hetty Koes Endang. Lagu Indonesia ini sangat merdu didengar. Apabila dibawa oleh Kak Pah, sukalah hati saya.

Lagu ini pelik. Kisahnya sebuah perasaan pada kawan baru. terpikat dengan wajah dan keterampilan. lalu diluahkan segala perasaan rindu dan mimpi.

Dan dia terus menanti jawapan dari kawan barunya. Tetapi kawan barunya hanya `saya anggap awak hanya kawan baru'. malu kan. He he he.

Tetapi hati yang sudah terpaut itu terus merayuu...menanti he he heh



5. Bayangan  (4:15)

Lagu `Bayangan' ini saya sifatkan sebuah lagu yang bertemakan `gila bayang'. Apabila kita bercinta bayangan wajah kekasih kita akan hadir dalam jiwa kita. Dan jiwa kita rasa resah dan merintih. Kita cuba halau tapi tetap menjelma...He he he.

Kadang-kadang adakah hanya kita saja yang bercinta? Kerana bayangan ini tetap bayangan.


6.  Hapuslah Airmatamu   (5:15)

Lagu ini adalah tajuk filem `Hapuslah Airmatamu (1976). Khabarnya ia adalah filem pertama yang berjaya melepasi tayangan selama sebulan sejak tayangan filem-filem P Ramlee. Katanya kutipan sampai RM200,000 lebih. Kutipan ini besar kerana pada masa tersebut RM10,000 pun `purchasing power' dia tinggi.

Ini liriknya


Dengarlah bisikan hati
Untukmu yang tersayang
Walaupun apa terjadi
Tiada perpisahan

Itulah janji-janjinya
Yang tak mungkin berubah
Tiada perpisahan
Yang akan terjadi

Tiada rintangan baginya
Yang dapat memutuskan
Begitu setia janjinya
Pasangan yang bercinta
Walaupun apa terjadi
Kan cuba di atasi
Begitulah…
Janganlah bersedih

Hapuslah air matamu
Usahlah kau bersedih
Tiada penyesalan
Yang insaf bagimu…

Tiada rintangan baginya
Yang dapat memutuskan
Begitu setia janjinya
Pasangan yang bercinta
Walaupun apa terjadi
Kan cuba di atasi
Begitulah…
Janganlah bersedih

Hapuslah air matamu
Usahlah kau bersedih
Tiada penyesalan
Yang insaf bagimu…


Bagi saya, lirik lagu ini seolah lirik nasihat dan dalam masa yang sama ia adalah menceritakan hakikat.

Saya tidak reti nak ulas lagu ini tetapi bagi orang yang bercinta tiada rintangan bagi mereka. tiada apa pun yang dapat memutuskan cinta mereka kerana setia janji orang yang bercinta... Walaupun apa yang terjadi mereka cuba atasinya...

Entah... dengarlan sendiri dan ulas jika ada blog.

Lagu ini mungkin nasihat kepada seseorang yang tak insaf-insaf tentang maha besarnya nilai sebuah cinta... Weak..

Saya amat minat lagu ini...lagu untuk diri saya.

Pulak...



Tuesday, January 16, 2018

Farid Kamil, manusia biasa dan juri tetap



Farid Kamil tampar polis, positif ganja dan masuk lokap. Itu berita yang saya dengar dan lihat di teleysion, saya tidak memegang handphone 24 jam.

Saya ambil kisah sebab dia Farid Kamil. Kalau Fatah Amin saya buang kisah.

Sudah lebih 10 tahun saya meminati lakonan Farid Kamil. Saya lihat dia pandai berlakon, menghayati watak. Lakonannya bukan macam tiang elektrik atau tiang jamban. Saya boleh nampak disiplin dan kesungguhan dan harapannya dalam bidang seni. Dan saya ke panggung untuk menonton Tombirio adalah kerana dia dan Faizal Hussin. Bukan kerana Zul Ariffin.

Saya tidak suka tema dalam filem-filem lakonannya pada peringkat awal, tetapi selepas Anak Halal (2007), dia semakin buktikan dia boleh berlakon dan akan jadi hebat. Jika ada skrip cerita yang bagus, dia boleh jadi yang terbaik antara yang kita ada. Dia sudah ada ilmu dan kesungguhan. Ini terbukti dalam filem Tombirio, dia sangat hebat sekali, sama hebat dengan Faizal Hussin.

Berita penahanannya bukan sekadar berita penahanan orang biasa, dia adalah Farid Kamil. Jadi di internate banyak pandangan sama ada positif dan negatif. Kencaman juga ada, dan beberapa gambar beliau yang kelihatan mengaibkan juga dikeluarkan. 

Farid Kamil mungkin tertekan. Tekanan itu mungkin datang dari banyak perkara. Dia bukanlah secara semula jadi berkarektor yang negatif. Mungkin dia kelihatan agak kerek jika kita tidak mengenalinya tetapi dia jenis orang yang boleh kita berbual dan ajak minum-minum kopi... dia sangat ok.

Kita boleh hukum seseorang tetapi mengaibkan seseorang bukanlah suatu cara terbaik dalam kes ini.  Kita terlalu sibuk hendak masuk celah kain orang dan mahu bercerita. jangan kita lupa orang yang jatuh boleh bangun dan duduk lebih tinggi daripada kita. Orang yang kita hina boleh jadi jauh mulia dari kita nanti. Banyak kecaman juga menunjukan masyarakat kita seolah sudah jadi juri tetap untuk slot menuduh dan menghina.

Mungkin hari ini hari dia, dan mungkin esok lusa kalaupun bukan hari kita hari anak-cucu kita pula...

Jom, kita doakan yang baik-baik

Image result for filem pertama farid kamil
Bercintalah sampai mati, jangan ada perpisahan seperti diriku...



Abang Jan: The truth is technology in media nowadays is killing us...

Awan yang cerah...

Dua tiga hari ini awan cerah. Seolah banjir sudah berhenti.

Saya memandang langit dan tersenyum sebelum masuk ke kerata. Saya mahu menuju kerja...tempat kerja.

Walaupun perjalanan hanya mengambil masa selama lima minit, pemikiran saya membawa kepada beribu perkataan dan ke merata tempat dan deminsi. Salah satu perkara yang unik tentang otak kita ialah ianya bebas. Bebas kita berfikir apa sahaja. sangat bebas...namun kitalah mengawalnaya...

Hidup ini adalah keperluan, cinta adalah pilihan dan kematian adalah pasti... Saya berfikir mengenai tiga perkara tersebut.

Saya tidak dapat lari dari berfikir dengan banyak mengenai perkara yang pada orang lain hanyalah kecil. Sebagaimana saya fikir perkara yang difikirkan oleh orang lain adalah kecil walaupun besar bagi mereka...

sampai di tempat kerja saya lihat awan cerah...saya mesti positif...


Monday, January 15, 2018

Dunia IKEA seorang kawan baru... dan dunia pantang kawan saya.


Sekarang saya rasa gembira sebab saya ada seorang kawan muda yang boleh uruskan pembelian saya dengan IKEA. Saya jarang ke IKEA. Rasanya sudah bertahun-tahun tidak ke IKEA. Mungkin lebih dari lima tahun. Saya asyik tatap katelog sahaja, memanjang...

Paling akhir saya kirim hanger kayu dengan Adnan. Kebetulan dia hendak ke IKEA...

Namun tahun 2017 nan lalu menemukan saya dengan seorang kawan yang sanggup membeli barang IKEA untuk saya, tanpa apa-apa bayaran tambahan. Saya terharu. saya gembira.

Saya mengenalinya lebih dari 10 tahun tetapi beliau tidak menjadi kawan saya. Dia adalah kawan kepada bekas kawan saya. Sebelum ini kami tidak berhubung dan kami tidak rapat. Setelah bekas kawan saya tersebut menjadi `bekas', maka kami mula rapat.

Saya mengumpat selamba sahaja bekas kawan saya tersebut di hadapan dia.  Adakah patut? He he he.

Image result for sharifah aini
Add caption

Saya selalu juga berfikir alangkah gembiranya kalau dapat jumpa Kak Pah. Mungkin pada masa tersebut dunia ini tidak ada cerita untuk ketemukan kami. Kawan saya ini sangat istimewa kerana jika arwah Datuk Sharifah Aini ada, dia dapat kenalkan saya kepada arwah. Namun sudah tidak ada rezeki kerana kami lambat berkawan...maksud lambat bertemu sebagai kawan.

Namun saya tetap bersyukur.

Setahun nan lalu (yang nan lalu) juga saya mendapat seorang kawan yang sudah bertaraf warganegara emas. Dia juga sangat istimewa sehingga saya bertanya kepada tuhan kenapa kami tidak bertemu lebih awal. Saya dapat rasai perkenalan kami akan berpanjangan kerana masing-masing berkawan atas dasar berkawan.

Dia dapat buat saya tersenyum. Dia juga selalu kata mengapa saya tutup hati saya untuk sayangi orang? Dan banyak soalan lain lagi...

Kawan saya ini penuh dengan pantang larang dalam hidupnya. Namun saya tidak kisah sebab kadang-kadang pantang larangnya agak melucukan. Contohnya tidak makan ikan besar, tidak makan ikan lembik, tidak boleh tidor dalam cerah, hari jumaat tidak boleh keluar sebelum sembahyang jumaat dan banyak lagi pantang-pantang yang melucukan saya. He he he.

Image result for ikan aji aji
Ikan aji-aji lembik...(amberjack)


Terima kasih untuk kamu kerana sudi hadir pada hayat-hayat terakhir ini...



Thursday, December 28, 2017

Aku ni jenis cikgu yang macam mana?

Ketika hampir ke pintu pagar sekolah, saya berpaling. Saya memandang ke belakang saya. Saya lihat sekolah tempat saya mengajar buat kali terakhitr. Semuanya akan jadi sejarah dalam lipatan kehidupan saya. Saya tidak lagi menjadi seorang guru, saya akan jadi seorang pensyarah.

Ketika menjadi guru, saya ada hanya dua pilihan. Menjadi guru yang hanya masuk kelas untuk mengajar, atau guru yang mengajar juga di `luar' kelas. Mengajar mengenai dunia. Saya ingin bersama-sama mereka dalam mengejar cita-cita. Pemberi semangat, penunjuk cara dan jalan.

Pada masa tersebut saya masih muda. Darah muda. Dalam satu kes yang saya tidak dapat lupakan, saya menampar pelajar sebab saya gagal mengawal emosi. Kemudiannya saya menangis... Kerana saya sayangi dia. Saya mahu masa hadapannya cemerlang. Kemahuan itu menyebabkan saya hilang kawalan diri. Sehingga ke hari ini saya rasa bersalah...

Apabila kita terjun bersama-sama mereka, kita akan semakin merasai perjuangan kita, tanggungjawab kita sangat berat. Kita mahu mereka jadi orang yang berilmu. Jadi orang.

Saya tahu saya bukan guru yang bagus kerana saya tiada KPLI. Namun saya percaya seorang guru juga akan jadi bagus jika ia belajar dari pengalaman. Dan biasanya pengalamannya adalah mencabar.

Dan saya rasa saya adalh seorang yang penyayang. Orang yang ada banyak kasih sayang sesuai menjadi guru...

Ada banyak juga peristiwa yang membuat saya putus asa, tetapi saya teruskan juga... Saya tidak boleh ambil hati sangat sebab mereka adalah budak-budak lagi di mata saya (walaupun dah berbulu atas bawah).

Tidak dapat saya nak gambarkan rasa sayang saya kepada mereka. Mereka tidak faham. Malah ada juga segelintir melihat saya seolah menyusahkan dan cerewet. Namun saya teruskan juga dengan stail saya. Kerana saya tidak boleh menjadi seorang guru yang hanya masuk ke kelas untuk menghabiskan sukatan. Ini kerana sukatan dalam kehidupan sebenar adalah berganda sukarnya daripada sukatan pelajaran yang diberikan oleh kementerian tersebut.

Sehingga kini saya masih lagi berdoa untuk mereka. Walau di mana mereka berada, atau mungkin sudah lupakan saya... Saya bangga dengan mereka kerana semuanya berjaya menjadi manusia yang berguna untuk masyarakat.

Kalau kita seorang cikgu, kita boleh tanya aku ni jenis cikgu yang macam mana?



Image result for sukiman ishak menulis ppyit



Bila A dah jadi Z, dunia perguruan Malaysia dan Cikgu Azizan



PADA ZAMAN persekolahan saya, saya pernah didenda guru kerana tidak pakai stoken. Saya terpaksa berdiri di dalam kelas sehingga cikgu suruh duduk. Pada masa tersebut saya di tingkatan 5. Masa tingkatan 3 pula saya disuruh guru keliling padang sebagai denda sebab markah subjek perdagangan saya 77%. Bagi cikgu perdagangan saya mesti 80% ke atas.

Masa darjan enam saya pernah dilibas cikgu dengan tali sebab gagal menyimpulmati tali seperti yang diarahkan. Masa tu saya aktif berpengakap... he he he

Saya tidak beritahu ayah saya akan hal ini sebab saya takut ayah saya marah. Demi allah saya takut ayah saya marah...

Namun itu semua lebih 40 tahun dahulu di mana seorang guru yang mendenda pelajar tidak menjadi isu asal jangan patah dan buta... Kini A sudah menjadi Z. Zaman berubah jauh. zaman pondan lebih cantik dari wanita, jual kosmatik lagi.

Saya pernah dengan guru besar marahkan pelajar dan memanggil kawan saya itu `syaitan'...he he he. memang syaitan pun nakalnya. Kini sudah menjadi orang besar dalam bidang kepolisian negara.

Dan hari-hari pun berlalu. Minggu-minggu pun berlalu dan tahun-tahun pun berlalu. A jadi Z.

Saya sedar apa yang dibuat oleh cikgu Azizan itu salah tapi jauh dari sudut hati saya rasa cikgu itu tidak bersalah, malah sangat istimewa... Rupanya masih ada cikgu yang bersemangat sehingga jadi begitu. Hanya cikgu yang bersemangat sahaja akan jadi begitu...terlibat dengan kes sebegini.

Hanya guru yang tahu isi hati seorang guru terhadap muridnya...

Titik...

Thursday, December 14, 2017

Kehidupan di Malaysia saya

Alhamdulillah, kehidupan di Malaysia saya bertambah baik dan memuaskan. 2017 nan lalu, iaitu 10 tahun lalu gaji saya hanya separuh daripada gaji yang kini saya miliki. Saya percaya hala tuju dan matlamat organisasi yang jelas berserta dengan keadaan ekonomi negara yang baik, membuahkan hasil ini.

Beberapa cabaran sosial dan ekonomi terbaru yang berlaku, memerlukan saya bersikap lebih positif dan kuat berkerja. contohnya menghadapi perubahan masyarakat dan inflasi memerlukan kesabaran dan perancangan yang teliti.

Adalah tidak adil jika kita katakan pembangunan diri kita adalah semata-mata kerana kerja kuat kita. Saya memang sedaya upaya berkerja dengan bersungguh dalam kapasiti saya. Dan saya percaya saya sebenarnya boleh pergi lebih jauh dan gaji akan naik lebih jauh jika saya bekerja lebih kuat dan lebih berkesan. namun saya ada keutamaan lain dalam hidup. Setiap manusia berbeza kos lepasnya.

Faktor dalaman individu penting. Saya bukannya jenis suka menyalahkan orang atas nasib dan untung diri saya. Maksud saya saya selalu berfikir saya boleh jauh lebih maju dengan persekitaran yang sedia ada. Dalam konteks saya, saya boleh laksanakan PHD saya. Namun begitu saya memilih untuk tidak melaksanakannya atas beberapa foktor tertentu. Dan itu kelemahan saya.

Saya percaya dalam kehidupan ini apa yang paling penting ialah kebijaksanaan dan rasa bersyukur. Kebijaksanaan untuk memiliki pengetahuan atau kemahiran. Maksud saya ada orang berkerja berdasarkan pengetahun yang ada dicurahkan secara langsung ke atas organisasi dari segi minda. Dan kedua kemahiran yang berbentuk fizikal. keduanya memerlukan kesabaran.

Saya mahu proactive, saya tak mahu reactive. Saya percaya sikap proactive saya membawa saya ke depan. Walaupun kadang kalia meletihkan tetapi ia membuahkan hasil.

Saya ada juga merungut, tetapi saya akan cuba kawalnya dan sesekali tidak akan membukanya secara umun di FB atau di tempat terlalu umum. Cuma di blog saya kumpulkan runggutan tersebut bagi yang suka membaca dan berfikir.

Sekali lagi saya bersyukur dengan apa yang saya ada, dan adanya sana-sini kesusahan tersebut saya anggap ia cabaran kepada saya kerana saya jauh dari sempurna...

Saya tidak hidup di negara orang. Saya tidak hidup dalam lingkungan masyarakat di negara maju. tetapi saya percaya Malaysia adalah tempat yang berpadanan dengan keupayaan diri saya. Cuma kadang-kadang saya letih dengan ketidakbijaksanaan sesetengah masyarakat di sekeliling saya.

Tamat.

Image result for Malaysia masih aman
he he he

Malaysia aman damai...

.